Dag 5: jungle book

15 augustus 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

Dag 5:

Ik ontbijt voorzichtig aan wat, iedereen van het hotel komt mij vragen hoe het met mij is, erg vriendelijk. Ik was al erg vroeg wakker omdat ik voortdurend een of ander nummer van grieg(voor de gene die klassieke muziek kennen) in een muziekdoosje horror achtige wijze om de haverklap door de straat klonk. Later aan Ranaweera gevraagd wat is dat geluid??!!! Blijkt van bakker tuk tukjes te zijn. Heb ze later ook nog gehoord met een ave Maria versie.🤨

We beginnen deze dag met een bezoek aan de sri maha bodhi, een hele belangrijke plaats voor boeddhisten.

Dit is een boom waarvan gedacht wordt dat dit de oudste door de mens geplante boom is welke is geregistreerd. En moet een twijg zijn van lord Buddah zn boom zelf geplant 288 bc.

Maar voor we hier rond wandelen zijn luca en ik eerst even onder de indruk van onze eerste (en zeker niet laatste) aapjes.

Naast deze boom zijn er veel restanten van het citadel en is er een prachtige en enorme grote koepel en tempel.

Ik was vandaag gewaarschuwd en heb keurig Mn knietjes en schouders bedekt. We brengen Lotus bloemen bij de boom en geven Ranaweera even 5 minuten om te bidden terwijl wij bewonderd om ons heen kijken.

We bekijken wat overblijfselen van de citadel zoals een grote rijs Uhm..... bak? Waar voor de monniken rijst in werd geplaatst en ze kwamen voor hun maaltijd.

We lopen een ronde on de enorme koepel die van verre al alle aandacht trekt door het felle wit en zn imposante grootte. Overal om ons heen zijn mensen druk bezig met offers, bidden, zingen, oplezen en noem maar op.

Na de sri maha bodhi gaan we dicht in de buurt naar een andere boeddhistische aangelegenheid de Isurumuniya tempel.

Hier zijn ook een aantal steen inkervingen gevonden met prachtige afbeeldingen.

Luca en ik beklimmen nog een rots en geeft ons een prachtig uitzicht.

Wanneer we weer rijden zie ik onderweg dat ze bezig zijn met wat opgravingen. Ranaweera vraagt of ik wil kijken en ik vind het sowieso leuk om uit de auto te zijn en rond te kijken dus “ja!”. We zien mooie rotsen war inkervingen en een prachtige grot waar honderden jaren geleden monniken kwamen om te mediteren. Je herkent deze grotten aan een grove die ze erin gekerfd hebben om het regenwater af te voeren.

Wanneer we verder rijden koopt Ranaweera bij een stalletje wat vruchten van de Lotus bloem. Je kunt hier dr zaden uitpulleken wat al een enorme satisfaction op zich is en deze dan schillen en dan komt er een nootje uit die je kunt eten. Luca vindt het heerlijk.

Een stukje verder rijden stappen we uit om de grootste uit steen gehouwen boeddha beeld te bekijken. Het is zwaar indrukwekkend en tot op de dag van vandaag wordt er afgevraagd met welke technieken zon grote precisie is verkregen.

Weer wat verder stoppen we voor een jungle wandeling. Aapjes en een roedel honden verwelkomen ons al.

We wandelen door een bos zoals wok dat niet kennen en door de oude restanten van een beschaving krijgen wij erg het gevoel in de scène van jungle book te lopen. Trappen, muren het is een vreemd aanzicht zo midden in de jungle.

Prachtige bomen en lianen we hebben het hier erg naar ons zin. We verdwalen zelfs een beetje omdat we een stukje off-road gingen. Ook ik voel me weer even klein en klim in een boom wat de locals die net voorbij kwamen versteld deed staan.

We komen aan bij water fesco hotel welke erg mooi is maar we balen dat we geen internet hebben op de kamer. Dit heeft ook de blogjes zeer vertraagd.

We blijven hier 3 nachten.