Dag 2: bananenbloemen en kokosnotenbloemdrank

12 augustus 2018 - Negombo, Sri Lanka

Vandaag moesten we klaar zijn om 8.30. Ranaweera had gister al even gevraagd of luca dat wel aan kon, maar die moet gewoon met de flow mee gaan.

We genieten voor die tijd van een heerlijk en uitgebreid ontbijt in een zeebriesje met mooi uitzicht.

Het is zwaar benauwd  en vochtig weer vandaag maar dat merken we pas als we op Ranaweera wachten.

Klaar voor de start dag 2

Onderweg naar de eerste bestemming komen we al wat mooie zichten tegen en elke keer als ik zachtjes kerm whaaa, vraagt Ranaweera of ik een foto wil maken. Meestal is het antwoord ja en stap ik uit de auto en krijg ik een laag van getoeter en geschreeuw....tja ze moeten toch wat met een blonde vrouw die zwaar zeldzaam zijn.

Naar negombo_vishavenNaar negombo

We komen aan in Negombo een vissersplaatsje. Ranaweera verteld hoe het er hier aan toe gaat normaal, het is alleen nu een zondag dus wat rustiger.

Negombo poort naar vismarkt

We stappen uit waar de meeste kraampjes zich bevinden. Prachtige vis ligt er uitgestald en allemaal bij lange na niet zo onhygiënisch als ik had verwacht.

negombo viskraam 4negombo viskraam 3

De hal(wat meer overkoepelt) is helemaal leeg op wat zwerfhonden en katten na(die hebben het hier goed bekeken). Het plaatsje ligt aan zee en als we op het strand aankomen zie je bijna geen zand meer, overal ligt er vis op zijlen te drogen. Ongelooflijk veel. Luca en ik vragen ons beiden af hoe ze dieren(kraaien, honden,katten) hier weg houden bij de vis. Het simpele antwoord is:”niet, er is genoeg” 😳😱. We zien hoe op het strand de vis wordt schoon gemaakt.

negombo visstrand 7negombo visstrand 6negombo visstrand 5Negombo visstrand 4Negombo visstrand 3Negombo visstrand 2Negombo visstrand1

We zien zelfs een man in het water met alleen een lijn met haken de vis binnen halen in de hoge golven en sterke stroming.(hier is een filmpje van)

Bij de auto hebben inmiddels zich een aantal fruitkramen opgemaakt. Dit hoort bij de zondag fair. Het ziet er allemaal prachtig, kleurrijk en vers uit. Een deel herkennen we, maar ook veel moet voor ons uitgelegd worden. Bananen kennen we wel....maar bananenbloem? Die vind je niet bij ons in de supermarkt.

negombo fruitkraam2negombo viskraam

We vervolgens onze weg met wat stops naar de ......rivier.

negombo vis te koop langs de weg

We krijgen hier een leuk boottochtje met een gids die al behoorlijk wat Nederlands heeft geleerd. Hij praat honderduit met her en der een Nederlands woord tussendoor, wat hem niet specifiek beter verstaanbaar maakt...duurde ook even voordat ik door had dat hij Nederlands gebruikte.

Hij laat ons de zeemond zien waar we vlakbij zijn keert dan om en varen een stuk de rivier op. Het is een prachtig zicht. We zien veel groen, vogels maar ook hoe de lokale bevolking hier aan het water leeft.

Met stipt op nummer 1, een prachtig klein fel blauw ijsvogeltje redelijk dichtbij. Wat een pracht! We maken veel foto’s met de echte camera en de go pro, deze kunnen we helaas nog niet met jullie delen.

Boottocht 3Boottocht 2Boottochtboottocht 4Boottocht 5

Weer aan land gekomen zien we tussen de palmen door hoe een man het sap van jaja let op...de kokosBLOEM verzameld. Wist niet dat je daar ook nog wat aan had. Op het filmpje is te zien wat een gevaarlijke en zware baan moet zijn. Onderaan laat ons bootmannetje de jerrycans zien waarin het sap al een tijdje licht te rijpen(ik denk dat we moeten lezen gisten). De jerrycan ging open en die geur is echt heftig. Kan niet meteen zeggen lekker🤔. Uiteraard wordt me gevraagd of ik wil proeven en ik wil toch geen nee zeggen. Hij loopt naar z’n huisje z’n haalt een glas voor mij op. Het proef resultaat is in 1 van de video’s te zien.

kokosbloemensap tappen

We keren weer terug, onderweg even bij een winkeltje stoppen omdat we morgen hele dag vrij zijn en niet alleen van hotel eten en drinken afhankelijk willen zijn(we hebben half pension). Luca krijgt lekkere chippies van Ranaweera. Ik stel voor dat als hij ons weet mee te nemen naar een leuke lunch plek dan betaal ik z’n lunch. Zo gezegd zo gedaan. Hij belt wat heen en weer om er voor te zorgen dat luca niet te scherp eten kan krijgen en ik toch de Sri Lanka lunch experience kan ervaren.

Hij vind een leuk plekje waar we hartelijk bedient worden door een gezinnetje. Ik ga lekker los op het Sri Lanka buffet, super scherp maar erg lekker. Ik kies er alleen wel voor om bestek te gebruiken deze keer😂.

Sri Lanka lunch dag 2Sri Lanka lunch dag 2 luca

We kopen op de verdere terug een zwembril en snorkel voor Luca en voor het eerst sinds lange tijd moet ik afdingen, iets wat ok zoveel mogelijk probeer tr vermijden en liefst aan een ander over laat. Het lukt me ook niet erg goed.

Ranaweera trakteert kns op een lekker ijsje waarvan we in geen mogelijkheid de smaak kunnen plaatsen maar we vindgen het heerlijk.

Wanneer we er bijna zijn stopt hij de auto bij 1 van de veel voorkomende stalletjes langs de weg en koopt een of ander vrucht in een rode stekelige schil, welke echt heel lekker smaakt. (Beetje als een lychee).

We komen lekker op tijd weer aan in het hotel en hebben de rest van de middag voor ons zelf. Luca kan zich uren vermaken metz’n nieuwe gear en ik met Mn boek en Mn nieuwe badpak(kan Mn buik niet verder verbranden hahahaha).

nadat de kamerjongens zijn geweestboekje aan zwembad Pegasus reefNieuw badpak

Helaas is ontspannen niet helemaal 100% aan. Dit hotel(Pegasus reef) is een hotel die Zeer populair is onder de locals als trouwlocatie en dit is ook nog eens een trouw periode(heeft met sterrenbeelden te maken heb ik mij laten vertellen). Anyways...er waren 2 bruiloften tegelijk aan de gang met elk hun eigen muziek aan met een even hard volume. En het zwembad zat daar tussenin 🤨😣. Daarnaast als je even je wilde verplaatsen naar de kamer bijvoorbeeld voel je je behoorlijk underdressed tussen de gasten van de trouwerij in en loop je voortdurend door een fotoshoot heen.

‘S avonds genieten we van ren seafoodmeal. Luca proeft er lekker op los en we eten het schoon op, terwijl er dit keer genieten van een bloedserieus trio die oa country liedjes zingen.

Toetje dag 2

Het was een mooie geslaagde dag en we gaan tevreden slapen.

Morgen hebben we vrij en mogen we lekker uitslapen.

1. Bernadette:
    16 augustus 2018
    Zo leuk om alle verhalen te lezen en vooral zo enorm fijn om te lezen hoe erg jullie het naar jullie zijn hebben!! <3

Geniet er nog van!!

Kus Berna
  2. Herman:
    17 augustus 2018
    Mooie foto’s en een boeiende reis, geniet er van en de groetjes van Gerke en Herman
  3. Kleinveld:
    17 augustus 2018