Indrukken verwerken

11 augustus 2018 - Wattala, Sri Lanka

Dag 1

————11 aug———-27•C—————-licht bewolkt soms zonnig——-23km———-

Toen we lichtelijk vermoeid maar gelukkig met al onze bagage de aankomst al in banjerde stond daar onze chauffeur vriendelijk te lachen met een bordje met onze naam in z’n hand. Het leek al of hij ons herkende🤔.

Bij hem was nog iemand van de reisorganisatie en we werden meteen versierd met mooie bloemen kransen met geurende echte roze bloemen. Zo moe als we waren...stonden we toch te glunderen.

luca bloemenkransbloemenkrans

Ze helpen mij meteen goed met hoe wat en waar ik roepies kan halen. Ik weet nu....bedrag in roepies x0,0054. Luca is helemaal onder de indruk van de grote hoeveelheid briefjes die ik krijg(pinde maar 286€ omgerekend).

Ik krijg een telefoon waarmee ik noodoproepen kan doen en de reisorganisatie kan bereiken, hele stapel papieren met nuttige informatie en een kaart. Vanwege het nog niet hebben van kleinere bedragen brief geld geef ik al meteen teveel fooi. 🤦🏼‍♀️ ff inkomen hoor.

Al buiten het vliegveld is het prachtig. Veel groen, palmbomen, geluiden van voor ons vreemde vogels en zeer gekleurd geklede mensen. Zalig. Voor mij gevoel overal glimlachen.

We stappen in de heerlijk geaircode luxe auto en meteen begint onze chauffeur heerlijk te kletsen. Ranaweera heet hij en weet ons onderweg heel veel te vertellen over het land.

Ik geniet van de verhalen en Luca vooral van het uitzicht onder de indruk van alles wat zo anders is dan we gewend zijn.

Ik ben erg geboeid door de geschiedenis van Sri Lanka.

Na 50minuutjes rijden in wat we nu al bizar verkeer vinden(dat wordt wat als er grotere steden gaan bekijken) komen we aan bij ons hotel(vlakbij het dorpje Wattala). We worden ook hier hartelijk onthaald met oa een heerlijk welkoms drankje. Onze chauffeur gaat met ons nog even zitten om het een en het ander door te nemen. Luca haakt al af...hij is op. We spreken een tijd af voor morgen en zijn voor de rest van de dag vrij.

We komen aan op onze kamer en weer geef ik te veel fooi. Zucht ik moet maar snel ergens zien te wisselen.

Kamer is mooi en heeft uitzicht op de zee prachtige palmbomen en locals die cricket spelen. De airco staat nog niet aan en het is hier zo vochtig dat de spiegels in de kamer helemaal beslagen zijn.

De rest van de dag komen we een beetje bij, verkennen we het strand en gaan we lekker zwemmen. Het strand is niet zwembaar, aan deze kant van het eiland staan sterke stromingen wat er naast dat het gevaarlijk is, ook voor zorgt dat er erg veel rommel mee wordt gesleurd.

We zien nu ook een andere kant: veel afval en plastics her en der en veel zwerfhonden.

Na het zwemmen trekken wij ons nog weer even terug op de hotelkamer om heerlijk te tukken en alle indrukken te verwerken, we zijn echt heel moe. Zelfs luca valt in slaapt die bij hoog en laag beweerde dat hij absoluut niet in de middag kan slapen.

Als hij dan ook wakker wordt denkt hij dat het de volgende dag is.

Ik schrik me rot...ik ben enorm verbrand blijkt nu.....had me wat nonchalant ingesmeerd wat ook nog eens vlekken oplevert en in slaap gevallen bij het zwembad...oeps

Diner start hier pas om 19.30 dus voor het eten duikt Luca nog even lekker het zwembad in en ga ik bij het strand kijken naar een zonsondergang.(de zon gaat hier rond 19.00 onder)

3FF75853-A8A2-41D5-9C7E-9C063B900CEAF529922D-D987-448E-B712-8BC958B6A1AE61B0CDB9-C87B-44EC-BCCD-DA68DC6D8E80

Bij het diner aangekomen staat er een enorm buffet klaar en chef saxofoon. Chef saxofoon speelt prachtige herkenbare nummers mee met een cd’tje, yesterdaaaaaayyyy alll my troublesaaa seeem sooo faaar awaaayy.....helloooooooo is it meeeeee you lookingggg foohooohooorrr...... enz

We maken eerst foto’s van het buffet om Frank jaloers te maken...grinnik en dat is gelukt. En dan lekker eten...luca schept dapper een curry op maar schrikt erg van hoe scherp het is. Hij zet overigens wel door.

947E1A9C-18B1-4441-9FCC-2E096B1FAF26

Zeer bewust houden we wat ruimte over voor het toetjes buffet welke enooorrmmm is. Ik kan niet kiezen...dus vanaf dit moment besef ik mij dat ik absoluut niet slanker thuis ga komen.

Na het eten gaan we rap op bed.

Als Luca slaapt bel ik nog even met Frank, raar om te zien dat het daar gewoon nog volop licht is en wij al uren in het pikke donker zitten.

Het was een indruk wekkende dag en al gauw ga ik ook lekker slapen. De wekker gaat morgen om 7.00.